7 tips: Hoe houd je collega’s blij en gemotiveerd?

Hoe houd je je collega’s blij en gemotiveerd? – 7 tips
Sta even kort stil bij de reden waarom je deze blog wilt lezen. Waar gaat het écht over? De titel van deze blog is ietwat paradoxaal zoals je zult merken…

1. Ontsla jezelf van de taak dat jij degene bent die collega’s en medewerkers blij en gemotiveerd moet houden. Dat is niet jouw taak, dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Ontspan daarin en zie dat het goed is zoals het is. Dat zullen ze opmerken en waarderen.

2: Geef op een positieve manier feedback. Zie de positieve intentie van de persoon. Net als jij wil hij of zij ook van betekenis zijn en een positieve factor zijn in het bedrijf.

3: Vraag af en toe om hulp.
We hebben vaak de neiging een ander niet tot last te willen zijn en onze eigen boontjes te doppen. We komen er zelf ook wel uit. Zelfs als we weten dat onze collega deze taak sneller en beter doet, doen we het toch liever zelf.
De meeste mensen vinden het fijn een ander te kunnen helpen. Geef elkaar dan ook de kans om te helpen door af en toe om hulp te vragen. Vind je dit lastig? Gun jezelf dan even tijd om dit gevoel te onderzoeken.

4: Luister en laat merken dat je het gehoord hebt.
Luister geïnteresseerd en met volle aandacht. Als je merkt dat je gedachten afdwalen, breng jezelf dan weer terug in het nu met deze persoon. Herhaal af en toe wat je gehoord hebt en luister goed tussen de regels naar wat er eigenlijk gezegd wordt. Check of je het goed begrepen hebt en je collega zal zich erkend, gewaardeerd en begrepen voelen.

5: Kijk en laat merken dat je het gezien hebt.
Terwijl je in gesprek bent, kijk dan ook met aandacht. Geef terug wat je ziet. Is de persoon enthousiast, benoem dat. Als je niet zeker weet wat je ziet, vraag het. Check het gevoel dat je vermoed te zien. Wees bij jezelf terwijl je luistert en kijkt. De ander neem je immers in jezelf waar en alleen in jezelf kun je de ander ontmoeten.

6: Probeer niet te oordelen. Als je merkt dat je oordeelt over iemand, onderzoek dat oordeel in jezelf. Het zegt vaak meer over jou dan over de ander. En als je merkt dat je oordeelt, veroordeel jezelf daar niet voor maar geef jezelf een schouderklopje omdat je het oordeel hebt opgemerkt.

7: Zorg goed voor jezelf.
Dit is de belangrijkste suggestie. Goed zorgen voor jezelf betekent dat je bovenstaande tips allereerst op jezelf toepast. Luister naar je zelf, kijk en voel wat er in je gebeurt en erken dat in jezelf en voor jezelf. Als je jezelf erkent kun je ontspannen en hoeft de ander je niet meer daarin te erkennen. De relatie met de ander begint in jezelf.

Geplaatst in Conflict begeleiding, Leiderschap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *